Friday, February 24, 2017

Recompte de dones (#6mesosOSLD) (4/5): RÀDIO

Tertúlies radiofòniques: 25% de dones, la ràdio privada; 37%, la pública



#OnSónLesDones ha recomptat, durant el segon semestre de 2016, cinc tertúlies radiofòniques d’actualitat, les de més audiència de la ràdio en català. Dues, El món a RAC1 i Via lliure, a RAC1, emissora de titularitat privada, la de més audiència en català; les altres tres, El matí de Catalunya Ràdio, Catalunya migdia i Catalunya vespre, a Catalunya Ràdio, la ràdio pública dependent de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals.

En conjunt, sumant totes les tertulianes que han intervingut en tots aquests espais durant el període recomptat, les dones només representen un 32% del total. Els tertulians homes han estat, doncs, el 68%. Però la diferència entre la ràdio pública i la privada és substancial: a les tertúlies de Catalunya Ràdio les dones han estat el 37%, i a les tertúlies de RAC1, tan sols el 25%.

A diferència dels diaris en paper i els digitals, que són tots privats, és en els mitjans audiovisuals on emergeix la principal diferència pel que fa a la participació de dones als espais d’opinió. Els mitjans públics tenen el mandat legal de vetllar per una representació paritària en tots els àmbits. En el cas dels mitjans privats, en canvi, els continguts i la composició dels seus espais d’opinió depenen exclusivament de la propietat i dels seus òrgans directius, així com dels equips dels programes. És evident que els mitjans privats semblen sentir-se menys interpel·lats que els mitjans públics per la llei i per la demanda social de reflectir l’opinió de les dones.

Si observem els dos programes insígnia i amb més audiència de Catalunya Ràdio i RAC1, les dades són contundents: si el percentatge global de la tertúlia d’El matí de Catalunya Ràdio en aquests sis mesos és del 39% de dones, el d’El món a RAC1 és del 25% (14 punts menys).

A mesura que passaven els mesos, la diferència entre tots dos programes s’ha anat escurçant. Al juliol, la tertúlia d’El món a RAC1 tenia un 17% de dones, i la d’El matí de Catalunya Ràdio en tenia un 33%, gairebé el doble. Cinc mesos després, el debat de RAC1 arribava al 30%, i el de Catalunya Ràdio, al 39%. Es podria dir que la ràdio privada ha fet un esforç més gran, però el seu punt de partida era tan baix que encara té molta feina per acostar-se a la paritat. El matí, en canvi, la té a tocar, si considerem que un 40% ja és tècnicament paritari.

Gairebé totes les tertúlies recomptades han augmentat significativament la participació de les dones durant el segon semestre de 2016. També ha pujat el Via lliure, de RAC1, de l’11% de juliol al 30% de desembre (19 punts). El Catalunya vespre, de Catalunya Ràdio, que començava el mes de setembre amb un 33%, assolia al desembre un 40%. El Catalunya migdia, també de Catalunya Ràdio, en canvi, que també va debutar al recompte al setembre –i pel que fa a la tertúlia, també a l’antena–, el començava amb un 33% i, després d’algunes oscil·lacions, acabava al desembre amb el mateix percentatge.

RAC1: Ascens clar però insuficient


El segon semestre de 2016 la participació de les dones a les dues tertúlies recomptades de RAC1 ha estat d’un 25% a El món a RAC1 i un 26% al Via lliure. Una quarta part de tertulianes, doncs, i tres quartes parts de tertulians. Però, com dèiem, al llarg d’aquests sis mesos els percentatges mensuals han anat evolucionant.


Per El món, el programa estrella de RAC1, l’increment dels últims mesos representa instal·lar-se al desembre en un 30% de participació de dones a les tertúlies, una dada insuficient però molt superior al 17% amb què va començar el recompte de juliol. El matinal El món a RAC1, amb 580.000 oients diaris, segons l’Estudi General de Mitjans (EGM) fet públic a finals de novembre, és el programa més escoltat a Catalunya, i la seva tertúlia d’actualitat entra dins la franja amb més audiència del programa. Tot i que el seu director, Jordi Basté, ha expressat públicament la seva reticència a augmentar el nombre de dones a causa de la pressió externa, el cert és que la proporció ha anat augmentant.

Així, des del mes d’octubre pràcticament ja no hi ha cap dia sense almenys una tertuliana –abans era freqüent. Les dones, però, encara representen menys d’un terç dels participants a les tertúlies d’El món, i són rars els dies (menys d’un cop a la setmana) en què ocupen la meitat o més de la taula.

Amb tot, RAC1 és el mitjà del Grup Godó amb més dones als seus espais d’opinió, molt per damunt de La Vanguardia o el 8 al Dia amb Josep Cuní, de 8TV. És possible que aquest fet sigui, en part, efecte de la competència directa de Catalunya Ràdio, competència que no té el grup en premsa escrita ni en TV.


També és líder a Catalunya el Via lliure, el magazín setmanal d’actualitat dels caps de setmana de RAC1, que té, segons l’Estudi General de Mitjans de novembre, 395.000 oients els dissabtes i 335.000 oients els diumenges. Aquest programa, dirigit per Xavi Bundó, gairebé ha triplicat la presència de dones a la seva tertúlia entre el juliol i el desembre. De l’11% inicial, va arribar a finals d’any a un 30%. Però cap dels altres mesos no ha superat el percentatge de l’agost, quan, amb una directora substituta, Laura Rosel, va arribar a un insòlit 39%. La tornada dels col·laboradors habituals al setembre va interrompre abruptament aquell parèntesi paritari d’un mes, únic a les dues tertúlies recomptades de RAC1.

Catalunya Ràdio, entre el terç i la paritat


La tertúlia d’El matí de Catalunya Ràdio, i la segona més escoltada de Catalunya, frega la paritat amb percentatges que els últims cinc mesos s’han mogut entre el 38 i el 40% de dones. Les tertúlies del Catalunya migdia i el Catalunya vespre –que van començar a emetre a finals d’agost i que recomptem des de setembre– assoleixen el 35% de participació de dones. En conjunt, sumant les tertulianes dels tres espais, a Catalunya Ràdio les dones representen un 37% del total.


El matí de Catalunya Ràdio, dirigit per Mònica Terribas, té una audiència de 448.000 oients diaris, segons l’EGM de novembre. És el segon programa radiofònic més escoltat de Catalunya, en competència directa amb El món, de RAC1, i el primer programa de la ràdio pública catalana. La seva directora sempre ha expressat públicament la voluntat de fer-hi participar més dones, objectiu que ha anat complint des del setembre i que, en el conjunt de l’últim semestre del 2016, l’ha situat en un 39% de tertulianes.

La tertúlia d’El matí tenia un 33% de dones a la taula el mes de juliol, en el primer recompte. El mes d’agost, amb una estructura diferent, continguts més estiuencs i a càrrec d’un conductor substitut, Òscar Fernández, va assolir el seu resultat més alt fins ara, un 44% de dones. A la tornada de vacances, al setembre, el percentatge va baixar al 38%. Les tertúlies d’El matí, sempre amb una dona com a mínim a la taula, són força sovint paritàries i en ocasions puntuals tenen una majoria de dones.


Catalunya migdia i Catalunya vespre són els dos espais informatius, reestructurats al setembre, que tenen també una tertúlia pròpia d’actualitat. Catalunya migdia té una audiència, segons l’EGM de novembre, de 110.000 oients. Òscar Fernández i Empar Moliner en condueixen la tertúlia diària, en què participen dues –i de vegades tres– persones cada dia, la majoria col·laboradores habituals. En els quatre mesos recomptats, ha fet percentatges sempre per damunt del terç –globalment un 35%– però sense una clara tendència a augmentar.


La tertúlia del Catalunya vespre, conduïda per Sílvia Cóppulo, té entre quatre i cinc participants diaris, dels quals un 35% en conjunt, durant aquests 4 mesos, també han estat dones. Els percentatges mensuals, però, han variat més: del 33% de setembre al 40% de desembre, amb un gran sotrac el novembre, moment en què va retrocedir fins al 29%. La conductora de l’espai, però, ha expressat sovint la seva voluntat que la tertúlia sigui paritària. Catalunya vespre té una audiència, segon l’EGM de novembre, de 60.000 oients.

Públic o privat, la principal diferència


Segons els informes publicats per la revista digital Crític els passats mesos de juliol i setembre, RAC1 (amb 789.000 oients diaris segons l’EGM) és l’emissora que té més publicitat institucional de Catalunya. El 2015 va ingressar per aquest concepte 1,45 milions d’euros de la Generalitat i 485.000 euros de l’Ajuntament de Barcelona, als quals se sumarien 150.000 euros més en subvencions de la Generalitat.

Resulta particularment sagnant que, amb aquests ajuts institucionals, l’emissora del Grup Godó tingui només un 25% de dones a les seves principals tertúlies. Vet aquí un greu incompliment de la Llei d’igualtat entre dones i homes, que clama una correcció de la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona amb els mitjans legals i econòmics que tenen al seu abast.

També segons Crític, Catalunya Ràdio va rebre l’any 2015 –a més de l’aportació pressupostària anual fixada pel Parlament de Catalunya– 297.000 euros en publicitat institucional de la Generalitat i 163.000 euros més de l’Ajuntament de Barcelona. Amb 637.000 oients diaris segons l’EGM, és la segona emissora més escoltada de Catalunya.

Catalunya Ràdio, com a emissora pública, té d’una manera especial el mandat de promoure una representació equitativa de l’opinió de les dones a la seva programació. Avui, la representació de dones a les seves principals tertúlies és globalment del 37%, un percentatge que no arriba encara ni a la paritat tècnica (mínim del 40% per a qualsevol dels dos sexes). Les dones som la meitat de la població de Catalunya i mereixem ser representades en la mateixa proporció que els homes als espais d’opinió dels mitjans, ja siguin públics o privats. Cal exigir a les institucions que els demanin un esforç especial, superior al que ja estan fent. Les dones no hem d’esperar més; és una qüestió de justícia.




No comments:

Post a Comment