Friday, February 24, 2017

Recompte de dones (#6mesosOSLD) (5/5): TELEVISIÓ

Tertúlies a la televisió: la importància de ser un mitjà públic


#OnSónLesDones ha seguit durant el segon semestre de 2016 les principals tertúlies d’actualitat de TV3, 8TV i El Punt Avui TV, però no inclourem en el recompte les dades de juliol i agost de cap d’aquests espais. Amb l’excepció d’El Punt Avui TV durant el juliol, cap dels espais no es va emetre cada dia durant els dos mesos d’estiu. Aquest recompte, per tant, és des del setembre –quan els programes van començar la temporada– fins al desembre. Pel que fa a El Debat de La 1, de TVE a Catalunya, que és un programa setmanal, n’hem recomptat només 2 mesos (novembre i desembre), per tant, el citarem només com a element de comparació.


Segons el recompte que ha fet #OnSónLesDones entre setembre i desembre de 2016, a les tertúlies d’actualitat de les principals cadenes de televisió que emeten en català el percentatge de dones als espais d’opinió televisius ha estat del 35%, més alt que en cap altre grup de mitjans. Ni els diaris en paper, ni els digitals ni les tertúlies radiofòniques no compten en conjunt amb tantes opinadores. I diem “tantes” per comparació, no pas perquè un 35% sigui suficient.

Però, tal com passa amb la ràdio, també a la televisió la diferència entre mitjans públics catalans i mitjans privats és aclaparadora. Sumant els tres programes de Televisió de Catalunya (TV3 i 324), veiem que la televisió pública catalana ha tingut un 40% d’opinadores en el període recomptat, és a dir, que ha estat tècnicament paritària.

Les tertúlies de la televisió privada, 8TV (Grup Godó) i El Punt Avui TV (Grup Hermes) han tingut, respectivament, un 24% i un 21% de dones a les tertúlies, que, en conjunt (si sumem el total d’opinadores als dos mitjans privats), serien un 23%.

D’altra banda, TVE, la televisió pública espanyola, emet un debat setmanal només per a Catalunya anomenat El Debat de La 1, que el novembre va tenir un 13% de tertulianes, i el desembre, un 28%. Sumant-les, el percentatge total d’aquests dos mesos és del 19%. En aquest cas, TVE no segueix el principi de paritat establert en la Llei orgànica 3/2007 per a la igualtat efectiva de dones i homes.

Sense comptar TVE, que ni depèn del control del Parlament de Catalunya i tampoc no hem seguit durant un període equivalent a la resta de mitjans, veiem un cop més com els mitjans públics –en aquest cas, Televisió de Catalunya– estan més compromesos amb la representació equitativa de l’opinió de les dones que no pas els mitjans de titularitat privada. En el cas de la televisió pública catalana, ja és paritària amb un 40% d’opinadores.

La primera bona notícia en l’àmbit televisiu, doncs, és el percentatge paritari de dones a la televisió pública catalana (canals TV3 i 324), el mitjà que suma més audiència absoluta amb les tres tertúlies recomptades. Això contrasta amb el fet que les dues tertúlies recomptades de la TV privada queden encara per sota el 25% de dones.

La segona bona notícia és l’increment destacable que han tingut en participació de dones algunes de les tertúlies recomptades. La tertúlia de Divendres, de TV3, ha pujat 16 punts. I 8 al dia, de 8TV –tot i que amb el seu percentatge semestral del 24% li queda molt per millorar–, ha pujat 6 punts de juliol a desembre, i se situa en un 28% al final de l’any. Aquestes dues tertúlies serien, justament, les de més audiència de la televisió en català. També ha augmentat en 6 punts la tertúlia del Més 324, a la televisió pública, que, amb una mitjana semestral del 44%, se situa a finals de desembre en un 48%, i assoleix la paritat real. Aquest percentatge és el més alt de tots els mitjans recomptats.

Sens dubte, el cas tràgic és el de L’Illa de Robinson, d’El Punt Avui TV, que no només no ha fet cap millora sinó que, amb un penós 21% semestral de dones, té al desembre un percentatge encara inferior al del setembre.

Els matins: Consolidant la paritat tècnica



Els matins de TV3, dirigit per Carme Ros i presentat per Lídia Heredia, Núria Solé i Carles Costa, aconsegueix un percentatge semestral del 42% de dones a les seves tertúlies diàries. Des de l’estiu no ha baixat mai del 40%. El percentatge dels quinze dies en què va emetre al juliol, i que no incorporem al recompte perquè és un mes incomplet, estava encara per sota del terç (un 32%), fet que evidencia que al setembre el mitjà es va plantejar de manera clara augmentar la representació de dones, i ho ha aconseguit. Els matins ha tingut entre setembre i desembre de 2016 una audiència mitjana de 57.500 espectadors.

Tot i que els mínims i els màxims de dones a les tertúlies d’Els matins continuen sent més baixos que els dels homes, el cert és que mai no falta una dona als debats, i la xifra més habitual són 3 o 4, d’un total d’entre 8 i 9 participants.

Divendres: Només el cor fa la tertúlia paritària



La tertúlia d’actualitat de Divendres, amb una mitjana de 138.000 espectadors diaris durant el període recomptat, és la de més audiència a la TV pública catalana. És un programa dirigit per Xavier Cassadó, i en presenta la tertúlia Helena Garcia Melero.

En conjunt, el percentatge mitjà de dones tertulianes a Divendres en el període recomptat ha estat del 35%, una dada que encara hauria d’augmentar molt. Cal tenir en compte, però, que entre setembre i desembre el seu percentatge de dones ha anat augmentant de manera continuada: al setembre tenia només un percentatge del 25% de tertulianes, i el mes de desembre aquest percentatge ha arribat al 41%, és a dir, ha arribat a ser tècnicament paritari.

Entre dues i tres dones participen diàriament en aquesta tertúlia, en què intervenen entre cinc i sis persones. Cal destacar que el dia que hi intervenen més dones és el dijous, que fan taula sobre afers del cor.

Més 324: A tocar de la paritat real




Més 324, dirigit i presentat per Xavier Graset, és el programa debat amb més participació de dones de tots els recomptats i, per tant, el més modèlic des del punt de vista d’aconseguir una representació realment equilibrada de l’opinió de les dones. Des del mes de setembre, en què es va replantejar el format i ja va entrar en pantalla amb un 42% de dones a la tertúlia, ha anat augmentant el percentatge, fins al 48% de desembre, campió absolut del nostre rànquing. Aquell mes van participar a les diferents edicions del programa 27 tertulianes i 29 tertulians.

Més 324 és un debat polític d’horari nocturn. Curiosament, l’horari és una excusa clàssica dels programes nocturns per no convidar dones; diuen que en aquesta hora incompatible amb la vida familiar, elles no hi poden assistir. Tanmateix, la determinació de l’equip del Més 324 fa que, gairebé cada nit, la meitat de les persones assistents al debat siguin dones.

El nostre reconeixement en aquest programa, que demostra amb responsabilitat i sense excuses que quan hi ha voluntat ferma de representar l’opinió de les dones equitativament, ES POT FER, i fer-ho ben fet. Més 324 deixa en evidència els programes que justifiquen la falta de paritat amb excuses diverses, ja que, tractant-se d’un programa minoritari (amb una audiència mitjana de 51.000 persones el segon semestre de 2016) i en un canal temàtic d’informació (el 324), és capaç d’aconseguir diàriament opinadores expertes en tots els camps, en horari nocturn i en una quantitat pràcticament idèntica a la d’homes opinadors.

8 al dia: Un augment massa lent



8 al dia amb Josep Cuní, la tertúlia vespertina d’actualitat de la cadena privada 8TV, propietat del Grup Godó, és probablement la tertúlia amb més audiència de la televisió en català. Tot i que no tenim les dades oficials d’audiència, es calcula que l’últim semestre de 2016 podria haver estat d’entre 150.000 i 180.000 espectadors diaris.

Presentada i dirigida per Josep Cuní, la tertúlia de 8 al dia va tenir al setembre un percentatge del 22% de dones, que, amb diverses oscil·lacions, ha augmentat al desembre fins al 28%. La mitjana semestral queda en un 24% més que insuficient: una dona per cada quatre tertulians.

8 al dia, doncs, acaba l’any amb encara molts dies sense dones (mai no hi falta almenys un home) i molts altres dies en què hi ha tres homes i una sola dona. Només podem esperar que es confirmi la tímida tendència a l’alça que sembla indicar el 28% assolit al desembre, amb un augment important en el percentatge de dones que els permeti complir la llei.

L’Illa de Robinson: Fent honor al seu nom



L’Illa de Robinson és la tertúlia diària d’actualitat d’El Punt Avui TV, la cadena privada de televisió pertanyent al Grup Hermes (El Punt Avui). Amb una audiència inferior a les anteriors tertúlies, però no quantificada per EGM, L’Illa de Robinson presenta en la segona meitat de 2016 el percentatge més baix de participació de dones a les tertúlies televisives, un 21%, fent honor al seu nom: a l’illa on va naufragar Robinson, efectivament, no hi va trobar cap dona.

Presentada per Igor Llongueres, aquesta tertúlia vespertina bàsicament política té entre 3 i 5 participants diaris, dels quals rarament més d’un és una dona, i hi ha dies en què no n’hi ha cap. D’homes, sempre n’hi ha com a mínim dos. Del setembre al desembre, de fet, els seus percentatges de participació de dones han baixat del 24% al 23%. L’octubre i el novembre, però, van ser molt pitjors, encara: 18% i 21%, molt en la línia del diari del mateix grup, El Punt Avui, que té un percentatge semestral del 19% d’articles d’opinió escrits per dones.

No hi ha explicacions ni excuses per justificar aquest percentatge lamentable, només superat a la baixa pels dos mesos recomptats d’El Debat de La 1, de TVE a Catalunya. La propietat i la direcció del mitjà no mostren cap interès per augmentar de forma efectiva la representació de l’opinió de les dones, i tot i incomplir així de forma evident la Llei d’igualtat, continuen rebent publicitat institucional de la Generalitat de Catalunya.

També en TV, ajuts públics pels qui incompleixen la llei


Si hi ha diaris, mitjans digitals i emissores radiofòniques que reben publicitat institucional i subvencions de la Generalitat malgrat incomplir la Llei d’igualtat, també les televisions privades que discriminen i infrarepresenten l’opinió de les dones obtenen d’aquesta manera recursos públics.

És el cas de 8TV, la cadena del Grup Godó, que, amb una quota de pantalla del 3,3%, segons la revista Crític, va rebre durant el 2015 prop d’1,8 milions d’euros en publicitat institucional de la Generalitat. I és el cas d’El Punt Avui TV, que va rebre 630.000 euros també de la Generalitat.

Es podria dir, a la vista dels resultats d’aquest recompte, que només l’aplicació de la Llei d’igualtat garanteix una representació òptima de l’opinió de les dones als mitjans, per bé que millorable en alguns casos. No obstant això, la Generalitat de Catalunya disposa d’una eina que podria ser molt efectiva, i està prevista, de fet, en la mateixa llei, i que fins ara no està aplicant: condicionar la concessió dels ajuts –en publicitat o en subvencions– al compliment de la llei.

Demanem, en conseqüència, a les nostres institucions que no dubtin a l’hora de fer aplicar la llei, ja que els recursos públics dedicats a ajudar els mitjans incomplidors provenen també dels impostos pagats per les ciutadanes que veuen infrarepresentada i, per tant, discriminada, la seva opinió.



No comments:

Post a Comment