Tuesday, February 13, 2018

Recompte especial Eleccions 21-D

En campanya encara podem opinar menys

Diaris en paper: opinar en paper, més difícil

No necessitem paraules noves per posar el dit a la ferida: els diaris en paper continuen amb percentatges ridículs de dones a les seves seccions d’opinió, també en període de campanya electoral. Fa 86 anys que les dones catalanes vam assolir el dret a votar, però sembla que encara som molt lluny d’aconseguir la igualtat a l’hora de defensar el nostre vot als mitjans o a l’hora d’emetre opinions polítiques.

Al llarg d’aquesta campanya electoral, dels 1.381 articles d’opinió publicats en els quatre principals diaris catalans en paper, només 296 (un 21%) els firmaven dones. El 79% d’articles restants, els firmaven homes. Si comparem la nostra mitjana d’opinió durant el període electoral analitzat amb la de l’any de recompte sencer (del juliol del 2016 al juny del 2017, d’un 22%), resulta que hem retrocedit un punt.

Pels nostres principals diaris, les dones tenim tan poca opinió que en realitat allò que fa estrany és que a les eleccions no ens abstinguem almenys tres quartes parts de dones. Caldrà que el nou govern sorgit de les urnes el 21 de desembre tingui molt clares aquestes dades quan es plantegi les polítiques de suport als mitjans.

Analitzem a continuació amb detall què ens diuen les dades obtingudes durant aquests 18 dies de la campanya per a les eleccions del 21 de desembre al Parlament de Catalunya (del 5 al 22 de desembre, tots dos dies inclosos) pel que fa als quatre principals diaris catalans en paper:


Tal com es pot veure, només un dels quatre diaris (El Periódico de Catalunya) supera el 25% de dones opinadores, tot i que és per quedar-se en un tristíssim 26%. Quant a la resta, no hi ha gaires novetats: l’Ara, amb un 23%, i El Punt Avui, amb un 22%, no arriben, com els és habitual, ni a una quarta part de dones, i La Vanguardia, amb un 16% d’articulistes dones, redueix les dones a la mínima representació, amb dades tan ridícules com indignants.


La Vanguardia

Durant l’any complet en què vam recomptar La Vanguardia, entre l’1 de juliol de 2016 i el 30 de juny de 2017, només un 18% dels articles d’opinió que va publicar el mitjà estaven signats per dones. Va ser no només el diari amb menys opinions de dones sinó el que menys va progressar al llarg de l’any. De fet, vam començar a recomptar La Vanguardia el juliol de 2016 i tenia un 20% d’opinadores, i va acabar tenint un 17% el juny de 2017. Tres punts percentuals per sota!

Sis mesos després i en període de campanya electoral, quan diríem que les opinions esdevenen particularment importants perquè poden influir en el sentit del vot, La Vanguardia ens obsequia amb un nou retrocés i publica només un 16% d’opinions firmades per dones.

Amb aquestes dades es fa evident que La Vanguardia continua sent el diari capdavanter a Catalunya a l’hora de menystenir les opinions de les dones.

El Periódico de Catalunya

El Periódico de Catalunya és el diari que durant l’any de recompte va experimentar un canvi més important: del 15% d’opinadores que tenia el mes de juliol de 2016 va passar al 26% el mes de juny de 2017. Això no vol pas dir que l’augment fos sostingut i lineal, ja que la mitjana anual de dones opinadores en aquest mitjà va ser del 21%.

Durant els dies de la campanya electoral del 21-D, El Periódico va publicar una mitjana del 26% d’opinions firmades per dones respecte al total. Tot i que és una dada minsa, és la més alta de tots quatre diaris, que abasten tot el territori català.

Ara

El diari Ara va començar el recompte anual ordinari, el juliol de 2016, amb un 21% d’opinadores, i dotze mesos després, el nombre d’opinadores no havia pujat més amunt del 24%. La mitjana d’opinadores, durant aquest any, va ser del 22%. Amb percentatges tan pobres, podem considerar que la variació va ser mínima. Per això ara també és mínima la variació, perquè durant la campanya electoral només un 23% dels articles d’opinió apareguts a l’Ara els van firmar dones.

La direcció de l’Ara ha fet sovint promeses d’augmentar el percentatge d’opinadores a les seves pàgines. Molt grans han de ser els obstacles per no fer-ho tenint en compte que n’hi ha moltes, de dones, que poden escriure sobre qualsevol tema amb expertesa. Com a mínim tantes com el 77% d’homes que van firmar articles d’opinió durant aquesta campanya.

El Punt Avui

Finalment, El Punt Avui va tenir un 22% d’opinadores durant la campanya electoral, un percentatge gairebé idèntic al que va ser el seu percentatge anual d’opinadores entre el juliol de 2016 i el juny de 2017, d’un 21%.

El Punt Avui havia començat el recompte anual amb un 12% d’opinadores, el juliol de 2016, i el va acabar, dotze mesos després, amb un 25%. Però aquell 25% de juny ja ha tornat a quedar lluny.


Premsa digital: mitjana lamentable, i una honorable excepció



La premsa digital, que en el recompte anual del període 2016-2017 va obtenir una lamentable mitjana global del 23% –un percentatge molt semblant, recordem-ho, al dels diaris impresos–, en el recompte especial de la campanya electoral del 21-D va pujar tan sols un punt: menys d’una quarta part dels articles d’opinió els van signar dones.

En conjunt, les opinions publicades en aquests digitals van ser 352, de les quals 85 van ser escrites per dones. Però la paritat només ha vist la llum en un sol mitjà, el Catalunya Plural, a qui cal felicitar novament per haver arribat al 50%. El 24% de mitjana global digital, un percentatge que hauria estat encara més petit si no fos per la bona mitjana del Catalunya Plural, qüestiona seriosament la pretesa modernitat, la digital, d’aquest grup de mitjans d’aparició recent, que continua limitant-se al format i el suport.

Si comparem els resultats del recompte de la campanya electoral del 21-D amb els del recompte anual del juliol de 2016 al juny de 2017, tan sols El Nacional i El Món augmenten lleugerament el percentatge d’articles signats per dones (el primer passa del 10% al 15%, i el segon, del 22% al 28%) tot i que en cap dels dos casos no arriben a la paritat.


Vilaweb

Vilaweb inclou en aquesta darrera campanya electoral un 21% d’opinions de dones. Amb aquesta dada perd 4 punts respecte del mes de juny (en què havia arribat al 25% de mitjana mensual) i torna així a tenir una de les pitjors puntuacions de la sèrie recomptada. Només 1 de cada 5 opinions que s’escriuen al diari són fetes per dones.

Nació Digital

Nació Digital també va fer un fort retrocés durant la campanya electoral, i es va situar en el pitjor dels resultats recomptats, amb un 23%. Va perdre 9 punts respecte del recompte del mes de juny. Només 17 de les 75 opinions del diari les van escriure dones; no vam arribar a representar, doncs, ni una quarta part del conjunt d’opinions.

El Nacional

El Nacional segueix entestat a ocupar l’últim lloc de la llista de mitjans, tot i que en aquesta campanya va pujar respecte del recompte anual –on va fer un 10% de dones– fins a un percentatge d’un 15% d’opinadores.

El Món

El Món, finalment, es mou del seu 22% d’opinadores registrat en el recompte anual 2016-2017 i creix fins a arribar al 28%. De les 57 opinions publicades durant la campanya electoral, 16 van ser de dones.

Catalunya Plural

El Catalunya Plural continua sent l’únic mitjà que arriba a la paritat real en el seu còmput mensual. De fet, de les 42 opinions escrites, 21 van ser escrites per dones.


Tertúlies radiofòniques: més dones als mitjans públics, però disminueixen els percentatges


Catalunya Ràdio

RAC1

RÀDIO CATALANA

Durant la campanya electoral del 21-D, #OnSónLesDones va recomptar el nombre de dones i homes participants a les tertúlies d’actualitat de sis programes radiofònics, tres de la principal emissora de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Catalunya Ràdio, i tres de la principal emissora privada del país, RAC1, del Grupo Godó. Són, per una banda, El matí de Catalunya Ràdio, Catalunya migdia i Catalunya vespre i, per l’altra, El món a RAC1, Via lliure i No ho sé. La mitjana d’opinadores a les tertúlies dels sis programes va ser del 32%. Així doncs, a grans trets, una de cada tres opinions escoltades a les tertúlies de les emissores amb més audiència del país durant aquesta darrera campanya electoral van ser de dones. 77 d’un total de 241.


Catalunya Ràdio

Tal com passava amb el recompte anual realitzat per #OnSónLesDones de l’1 de juliol del 2016 al 30 de juny del 2017, els programes de ràdio de l’emissora pública són els que inclouen més dones als seus espais d’opinió. Tanmateix, tal com ja succeïa en el recompte anual, només El matí de Catalunya Ràdio compleix amb el mínim del 40% per garantir la paritat tècnica, se situa en un 41%. De fet, durant la campanya electoral, tant Catalunya migdia com Catalunya vespre van tenir menys opinadores que durant el període analitzat anteriorment. El Migdia va passar d’un 34% de dones a un 32%, essent la proporció d’una tertuliana i dos tertulians la més habitual. El Vespre va experimentar la baixada més dràstica, d’un 36% de tertulianes la temporada 2016-2017 a un 29% durant la campanya electoral. En tres dels onze dies analitzats, no hi va haver cap dona present a la taula. La baixada és encara més dramàtica si es té en compte que, en els mesos d’abril i maig del 2017, el programa va fregar la paritat del 40%.

RAC1

Dels programes de RAC1, el Via lliure, que s’emet el cap de setmana, és el que registra el percentatge més elevat d’opinadores durant la campanya electoral del 21-D, un 31%. Això el situa com el tercer programa més igualitari dels sis analitzats durant aquesta campanya electoral. En un dels quatre dies en què es va emetre el programa durant la campanya, va comptar amb tantes opinadores com opinadors: dues i dos. La resta de dies, la proporció va ser d’una i tres. Les dades globals suposen una petita millora respecte als resultats del recompte anual, on va arribar de mitjana a un 29% de representació femenina.

El món a RAC1 –el programa amb més audiència de Catalunya– també ha millorat la representació d’opinadores durant aquesta campanya amb relació al recompte anterior. Si del juliol del 2016 al juny del 2017 el 25% de les veus a la tertúlia matinal van ser dones, durant la campanya electoral en van ser el 28%. Fins i tot un dia, el dimecres 6 de desembre, les opinadores van estar en superioritat numèrica: tres a un. La dada no s’havia registrat mai durant el període del 2017 analitzat anteriorment. El programa de l’emissora del Grupo Godó menys igualitari és el No ho sé. De les 27 veus que van intervenir a les seves tertúlies durant els quinze dies de recompte, 6 van ser de dones (22%).

Així doncs, llevat d’El matí de Catalunya Ràdio, que manté la paritat, i el No ho sé, que es converteix en el menys igualitari de tots, la tendència dels programes de Catalunya Ràdio ha estat reduir la presència de dones a les seves tertúlies, mentre que la tendència dels programes de RAC1 és d’augmentar la presència de dones. Malgrat tot, tal com s’ha indicat, els programes recomptats de l’emissora pública catalana segueixen tenint moltes més opinadores.

Tertúlies televisives: la TV pública catalana, la més igualitària dins la desigualtat


Televisió de Catalunya

TVE

El Punt Avui TV

TELEVISIÓ CATALANA

A les tertúlies dels cinc programes de televisió analitzats durant la darrera campanya electoral, la representació de les dones va ser, de mitjana, d’un 34%. Dit d’una altra manera, de les 215 veus escoltades, 73 van ser de dones. Dels programes recomptats durant la campanya electoral, quatre són de mitjans públics. Tres programes (Els matins de TV3, Tarda oberta i Més 324) pertanyen a la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), i l’altre programa (El Debat de La 1) pertany a RTVE. També tenim el recompte del nombre de tertulians i tertulianes de L’Illa de Robinson, programa del canal privat El Punt Avui TV.


Televisió de Catalunya

Dels cinc programes de televisió inclosos en el recompte, els dos programes amb més opinadores són de la CCMA. El Més 324 frega el 50% de dones a les tertúlies, dada que millora la mitjana que va registrar en el recompte anual, del juliol del 2016 al juny del 2017: d’un 44% de dones ha passat durant la campanya electoral a un 49%.

Els matins de TV3 va comptar amb un 33% de dones opinadores durant la cobertura de la campanya electoral, un percentatge set punts inferior a la mitjana de la temporada passada, quan va assolir la paritat. Dels onze dies en què es va emetre el programa, en quatre hi va haver tantes opinadores com opinadors (dues i dos). En la resta, la proporció va ser d’una dona i tres homes.

El magazín Tarda oberta, que va debutar a la graella de TV3 el setembre del 2017, és el que compta amb menys tertulianes, un 30%. El percentatge és idèntic al que registrava la temporada passada Divendres, l’espai de tarda substituït pel magazín. La proporció més habitual en aquest programa és una tertuliana per quatre o cinc tertulians. Una excepció va ser la taula de diputades que va analitzar els resultats electorals l’endemà de les eleccions, que va fer pujar la mitjana del programa: aquell dia van opinar set dones i tres homes.

TVE-Catalunya

L’altre programa d’una cadena pública analitzat, El Debat de La 1, de periodicitat setmanal, és, de tots els recomptats, el que menys percentatge de dones registra: un vergonyós 8%. Una tertuliana d’un total de tretze opinadors. Val a dir que un dels dos programes analitzats, el de dijous 7 de desembre, va ser una tertúlia amb cinc dels caps de llista dels partits polítics catalans més dos representants dels partits amb els seus respectius candidats a l’exili o empresonats. Així doncs, la falta de dones no es pot atribuir només al programa, sinó a la conjuntura política catalana fruit de les dinàmiques internes dels partits. Tanmateix, el programa següent, on van participar sis tertulians habituals, no va tenir cap dona. Malgrat que la mostra és petita i marcada per l’excepcionalitat del moment informatiu, les xifres d’El Debat de La 1 el situen a la cua dels espais analitzats, com ja va succeir en el recompte anual, en què va registrar un 23% d’opinadores.

El Punt Avui TV

Finalment, el percentatge de dones a L’Illa de Robinson va ser del 31%, set punts per sobre de la mitjana registrada durant el període 2016-2017, que va ser del 24%. S’ha de dir, però, que la majoria de dies la proporció de dones va ser del 25% (una dona i tres homes), llevat de dos dies, en què en un es va assolir el 50% de presència femenina (dues i dos) i en un altre la proporció habitual es va capgirar (tres tertulianes i un tertulià).

Així, doncs, els mitjans públics catalans sembla que encara segueixen sent els que tenen una representació de veus d’homes i dones als seus espais d’opinió més igualitària, si bé només un d’ells, el Més 324, ha avançat en aquest compromís, mentre que Els matins ha retrocedit. Cada programa sembla que va a la seva, fet que crea grans diferències: entre el Més 324 i el Tarda oberta hi ha una distància de 19 punts.



Descarrega l'informe en pdf aquí


No comments:

Post a Comment